Siden 1989 har jeg lejlighedsvis komponeret musik i den danske
spillemandstradition.
ÅR |
NAVN jpg |
NODE pdf |
LYD mp3 |
DANS Pdf (+lyd og video) |
1989 |
||||
1989 |
||||
1989 |
||||
1990 |
||||
1991 |
March |
|||
1992 |
||||
1995 |
Schottish |
|||
1995 |
March |
|||
1995 |
||||
1995 |
||||
1995 |
Vals |
|||
1995 |
Mollevit |
|||
1996 |
Vals |
|||
1996 |
Hamborger |
|||
1997 |
Reinlænderpolka |
|||
1997 |
Vals |
|||
1997 |
Sønderhoning |
|||
1997 |
Sønderhoning |
|||
1997 |
Fannik |
|||
1997 |
Rask |
|||
1997 |
||||
1998 |
||||
1998 |
Vals |
|||
1998 |
Polka |
|||
1999 |
Vals |
|||
2000 |
||||
2000 |
||||
2001 |
||||
2003 |
Vals |
|||
2004 |
||||
2004 |
||||
2005 |
|
|||
2005 |
|
|||
2005 |
|
|||
2005 |
||||
2009 |
Vals |
|||
2009 |
March |
|||
2010 |
Hambo / Vals |
|||
2010 |
March |
|||
2013 |
Vals |
|||
2016 |
||||
2017 |
||||
2020 |
||||
2020 |
March |
|||
2020 |
March |
|||
2020 |
Menuet |
|||
2021 |
||||
2021 |
Mazurka |
**************************
En MUSIKALSK selvbiografi (med lydoptagelser) af
Jakob Koch
I mit barndomshjem var der masser af
musik. Min mor spillede klaver og blokfløjte til husbehov, og hun sang. Min far
var multi-instrumentalist, med trompet som hovedinstrument, og så spillede han
violin, guitar, klaver, concertina og fløjte. Da jeg var omkring 6 år, fik mine
to søskende og jeg hver en blokfløjte, så vi kunne starte et
familie-blokfløjte-orkester. Min far komponerede og arrangerede små melodier i
flere stemmer og i forskellige sværhedsgrader, så vi alle kunne være med.
På min 11 års fødselsdag fik jeg den
bedste fødselsdagsgave jeg nogensinde har fået. En violin med kasse og bue.
Dengang syntes jeg det var en lidt mærkelig fødselsdagsgave, for jeg havde
aldrig fået den tanke at jeg skulle spille violin. Den gave kom til at betyde
kolossalt meget for mig, for meget hurtigt startede jeg med at få
violin-undervisning. Det var min skole som
havde etableret musikundervisning for at uddanne musikanter til
skoleorkestret. Allerede efter et år, kom jeg i skoleorkestret. Vi spillede
lettere klassiske numre.
Jeg startede med at sidde bagerst i
andenviolin gruppen, men ret hurtigt avancerede jeg, og efter endnu et år eller
to, var jeg koncertmester. Når jeg tænker tilbage på min skoletid, står det
frivillige skoleorkester som en perle. Jeg elskede det, og jeg glædede mig til
hver eneste prøveaften med orkestret. Jeg husker at vi bl.a. spillede Aidas
triumfmarch, Bachs femte Brandenburgerkoncert, Corellis julekoncert,
Dittersdorfs koncert for bratsch og kontrabas, hvor jeg spillede bratsch, og
min bror spillede kontrabas.
Efter skoletiden fortsatte jeg endnu et
par år i skoleorkestret, men nu på bratsch.
Som ung begyndte jeg at interessere mig
for anden musik foruden den klassiske. Jazzmusikken fangede mig, og jeg købte
plader og lyttede bl.a. til Svend Asmussen, Django Reinhardt med Stephane
Grappelli. Det inspirerede mig meget at høre de fantastiske jazz-violinister,
og jeg gik selv i jazz-træning.
I 1968-69 var jeg med til at starte et
skiffel-jazzband THE HUGGELBUCKS. Vi meldte os til en konkurrence i
Danmarks Radio, og vi opnåede faktisk en pæn placering, og vi spillede et par
numre i en radioudsendelse. Orkestret gik kort efter i opløsning, for der var
kun meget få spillejob, og vi var unge, og havde mange andre jern i ilden.
Efter at have boet i København med min
kone, Britta, og to børn, besluttede vi os i 1972 til at flytte på landet. Det
betød at mine musikalske aktiviteter i København så småt forsvandt.
Vi fik nye venner på landet, og en af disse venner var leder af folkedansen i
den lokale gymnastik og idrætsforening. Da han hørte at jeg spillede violin,
spurgte han om det ikke var noget for mig at spille til folkedans. Jeg havde
aldrig beskæftiget mig med folkedans og spillemandsmusik, men da jeg ikke havde
andre musikalske aktiviteter på det tidspunkt, sagde jeg JA – det ville jeg da
godt prøve.
Jeg startede i 1975 med at spille til
folkedans. I foreningen var der en ældre violin-spillemand. Han spillede en
udmærket melodi-stemme, og da jeg ikke kendte musikken, 'smed jeg skidt på', og
improviserede understemmer. Det faldt mig ret let, da spillemandsmusikken er
bygget op om enkel og logisk harmonisering, og ikke mindst fordi jeg i forvejen
spillede jazzmusik, som jo er baseret på improvisation. Jeg spillede i
foreningen i 5 år, og blev meget glad for spillemandsmusikken. Det greb om sig,
og jeg begyndte at spille i andre folkedanser-foreninger, og da jeg havde
violin-teknikken i orden, begyndte jeg også som instruktør på
spillemandskurser. I 10 år gik Britta og jeg til folkedans, hvor vi lærte at
danse de forskellige typedanse, og hvor vi stiftede bekendtskab med
kvadrilledanse, rækkedanse og kredsdanse. Jeg erfarede at det er vigtigt for en
spillemand at mærke danserytmikken på egen krop.
I år ca. 1978 var jeg med til at starte
en musikgruppe OVERDREVSBANDEN. Vi spillede folkemusik med sang, og vi
boede alle indenfor en radius af få kilometer. Vi øvede ofte, og vi lavede
primitive optagelser på kassettebånd, men vi fik ikke ret mange engagementer,
så derfor gik gruppen i opløsning efter få år.
METTE MED ME’R var en folkemusik gruppe med skiftende
besætning. Jeg var med fra ca. 1985 til ca. 1990. Besætning var 3 violiner,
blokfløjte, guitar og bas, og der blev også sunget.
Den ene violin hed Mette, og hun lagde navn til gruppen.
KULTURJAZZ spillede jazzmusik i sving stil,
og bandet eksisterede fra ca. 1981 til ca. 1993 med delvis skiftende besætning.
VIVA LIVA var udsprunget fra gruppen Mette med
me’r. Vi spillede danske evergreens, og jeg var med i gruppen fra ca. 1990 til
ca. 1993.
BLUEGRASS musik har altid facineret mig, og jeg
var med til at starte en lille trio sammen med Morten og Thomas, og vi hyggede
os med at spille bluegrass. Det var i perioden ca. 1988-1990. Besætningen var
guitar, 5 strenget banjo og violin. Vi spillede for vores egen fornøjelse, og
vi lavede nogle private optagelser på kassettebånd i 1989.
BAROK KVINTET ”Diletto Musicale”. Jeg blev inviteret til at spille med
i en gruppe som spillede barok og renæssance musik. Det var i årene 1988-1996. Vi spillede på
kopier af originale instrumenter, og besætningen var 2 violiner, cello, cembalo
og fagot.
I 1988, da jeg igen skulle være
instruktør på et kursus, brokkede Britta sig over at jeg nu igen skulle af
sted. ”Du kan da bare ta' med” sagde jeg. ”Hvad skal jeg da lave på det
kursus?” spurgte hun. ”Du kunne jo melde dig på harmonikaholdet” - ”JA – det
gør jeg” svarede hun – nærmest i trods, og så lånte hun en harmonika, og
begyndte på kurset. Hun købte en harmonika, og fik privatundervisning i to år,
og i dag er hun en habil harmonika-spillemand, og vi har siden fulgtes ad til
folkedans og spillemandsmusik, og vi har spillet i flere forskellige
foreninger.
Da Britta begyndte at spille harmonika,
komponerede jeg et par melodier til hende. Siden har jeg komponeret og
arrangeret mange melodier til forskellige anledninger, og disse melodier har
jeg samlet her på hjemmesiden. Der er lavet danse til mange af melodierne, og
det er specielt dansere fra Sct. Jørgens Folkedanserforening som har været
kreative med at lave danse. Beskrivelser til disse danse kan findes sammen med
noderne.
Britta og jeg har siden 1989 været et
spillemandspar, og vi har rejst meget sammen med folkedansere til forskellige
afkroge af verden. Vi har været faste spillemænd hos Fensmark Folkedansere fra
1989 til ca. 1999, og vikar spillemænd for samme forening siden 2015. Vi har
været faste spillemænd hos Sct. Jørgens Folkedansere i Næstved siden 1992. Vi
har været spillemænd for dansegruppen 12tur siden 2007. Spillemandsmusikken og
folkedansen har givet os mange glæder og oplevelser.
I perioden ca. 1995 til 2014 spillede
jeg med spillemandsgruppen LUNTERNE. Vi spillede til legestuer
(folkedanserbal) i flere år. Besætningen var 3 violiner, harmonika, og bas. Jeg
har spillet både bas og violin i gruppen. De første par år var der også en
klarinet med i gruppen.
MESSEORKESTRET blev etableret i 2013 med det eneste formål at opføre Den Danske Spillemandsmesse. Vi er
ca. 20 spillemænd i orkestret med mig som orkesterleder. Vi har opført messen
ca. 20 gange i forskellige kirker på Sjælland, og med forskellige kor, dog mest
Bubakoret fra Ølsemagle Kirke.
Jens Peter Hansens WIENERORKESTER spillede Wienermusik i kirker og
forsamlingshuse. Jeg var med fra ca. 2015 indtil 2020 da orkestret blev opløst.
Besætningen var 8 violiner, 2 harmonikaer, Guitar, Mandolin, klarinet/saxofon,
Klaver og Bas.
KLØR 5 spiller hyggemusik med sang. Jeg gik ind i gruppen i 2020, og hermed
skiftede gruppen navn fra Klør 4 til Klør 5. Besætningen er 2 harmonikaer/sang,
violin/mandolin/sang, klaver og Bas (mig).
NØGLEHARPERNE består af 6 spillemænd på nøgleharper. Jeg har deltaget fra
2020 og vi spiller musik som er egnet for nøgleharperne. Mest svensk
folkemusik.
I 2022 og 2023 har vi arbejdet med en forestilling: ”Selma Lagerlöf og
musikken” hvor vi er sammen med instruktør Jakob Oschlag og 3
amatørskuespillere som fortæller om, og læser uddrag fra Selma Lagerlöfs
litteratur som handler om musik. Nøgleharperne leverer musik til
forestillingen.
Jeg har været forspiller/orkesterleder for Storstrøm Amts Spillemandsorkester
fra ca. 1985 til 2007 da amterne blev nedlagt, hvilket også førte til opløsning
af spillemandsorkestret.
Desuden har jeg i 20 år været instruktør i sammenspil på Brenderup Højskoles
sommerkursus med folkedans og spillemandsmusik.
Violinen er mit hovedinstrument, men jeg spiller også viola, kontrabas, el-bas,
guitar, klaver, nøgleharpe og blokfløjte.
JAKOB og BRITTA KOCH
Herunder er optagelser fra nogle af de
musikgrupper jeg har været med i:
OVERDREVSBANDEN – folkemusik med sang - ca. 1978 –
1981. Besætning: Sangerinde. Rytmeguitar/sang. Leadguitar. Violin. El-bas.
Her er nogle private, men desværre ret dårlige kassettebåndoptagelser fra 1980:
Bennys sang til
Julie (her
spiller jeg fløjte. På de øvrige numre spiller jeg violin)
KULTURJAZZ - Sving jazz. Ca. 1981-ca. 1993. Delvis
skiftende besætning: Sangerinde. Klarinet/saxofon. Trompet. Guitar. Klaver.
Trommer. Bas/violin (mig)
I 1982 spillede vi til en lærerfest på Rolloskolen i Faxe, og vi optog vores
spil på kassettebånd. Den aften spillede jeg udelukkende violin, men ellers
spillede jeg bas.
VIVA LIVA
Danske evergreens. Ca. 1990-ca. 1993. Besætning bestod af 3 sangerinder,
violin, guitar og bas.
Se
en optagelse fra TV Øst. Juli 1992
BLUEGRASS TRIO
Morten, Thomas og Jakob. Vi spillede for vores egen fornøjelse, og vi lavede
nogle private optagelser på kassettebånd i 1989:
1.
Twinkle Twinkle little Star
3.
Waltz: Star of the County Down
BAROK KVINTET ”Diletto Musicale”
Barok og renæssance musik. Ca. 1988-1996. Besætningen var: 2 violiner. Cello.
Cembalo. Fagot.
Desværre kan jeg ikke huske hverken komponist eller titel på den første
optagelse vi lavede ved en øveaften i 1991.
NØGLEHARPERNE. Her er en video fra Jungshoved Kirke fra september 2021,
og en video fra Nordic Harp Meeting hvor vi deltog som kursister i oktober
2021.
(Video fra Jungshoved Kirke) (Video
fra Nordic Harp Meeting) (Video fra prøverne til Selma Lagerløf og
musikken)
CD: JK – 2 violiner
I 1992 var jeg med til at producere en
videofilm med Karen Hansen fra Roholte. Hun spillede sit eget egnsspil: MAREN HANSDATTER.
Da vi redigerede filmen i 1999, besluttede vi at lægge musik ind imellem
akterne. Vi brugte spillemandsmusik fra egnen, og i 1999 lavede jeg
indspilningerne hvor jeg spillede begge violin stemmer. Det blev til en
hjemmeproduceret CD i 1 eksemplar.
1. Den polerte Skotsk.
Smedevænget.
2. Kontra otte. Lestrup.
3. Marie
Møllers klinkevals. Lestrup.
4. Menuet fra
Engelstrup ca. 1814.
5. Nikonge stykket.
Lestrup.
6. Ruts. Rislev.
7. Sekstur. Engelstrup ca. 1820.
8. Totur. Elmue.
9. Tækkemandens
Tretur. Hyllede.
10. Vals fra Præstø
ca. 1820.
11. Vupti. Smedevænget.
******************
Tilbage til START
******************