Jakob Koch. Født 17 januar 1945 på Frederiksberg. Søn af civilingeniør Niels
Koch (1912-1960) og Maren Kirstine Koch (1912-1986), født Find, datter af
kunstmaler Ludvig Find.
Som dreng tegnede jeg meget, og i skolen
fik jeg af tegnelæreren "hædrende omtale" for mine tegninger.
Som 13 årig
deltog jeg i en tegnekonkurrence for børn, udskrevet af "Scaniadam
automobiler".
Konkurrens opgave var at tegne en Ford Anglia.
Med denne tegning vandt jeg en andenpræmien som var en cykel.
I 2021
hyggede jeg mig med at give tegningen liv, og jeg lavede denne korte GIF
animation.
Jeg var som barn dybt
fascineret af tegnefilmmediet, og det skyldtes primært den fantastiske
fantasiverden som åbnede sig på lærredet i den københavnske biograf Metropol,
som viste tegnefilm af den amerikanske tegnefilmmester Walt Disney. Fra jeg var
12 år lavede jeg små tegnefilm med familiens 8 mm smalfilmsapparat. Det blev
til 6-8 små film fra 30 sek. til ca. 5 min. I starten arbejde jeg med
flyttefilm, og den første film handlede om flyvningens historie. Det blev til
en lille 5 min. film i sort/hvid, for det var for dyrt med farvefilm.
Uddrag fra
min første tegnefilm fra 1958 "Flere Former For Flyvning" på 5
minutter.
Filmen var lavet som flyttefilm, men et par af scenerne, bl. andet denne med
Eifeltårnet, var animeret på papir, og derefter klippet ud, og lagt løst på
baggrunden under fotograferingen. Den oprindelige film er blevet vandskadet,
men tegningerne fra denne sekvens er bevaret, og animationen kunne derfor
rekonstrueres.
Sammen med 2 klassekammerater, som også
havde stor interesse for tegnefilm, kontaktede jeg i 1959 Nordisk Tegnefilm med
henblik på et besøg i studiet. Vi tre 14 års drenge fik en aftale i stand, og
blev venligt modtaget og vist rundt i tegnefilmstudiet af Kirsten Steinaa, som
sammen med sin mand, Ib Steinaa, var leder af Nordisk Tegnefilm. Stærkt
inspireret af besøget på Nordisk Tegnefilm, gik jeg hjem og startede et nyt
filmprojekt. Nu skulle det være en "rigtig" tegnefilm, i
fuldanimation, og trukket op og farvelagt på celloluid. Det blev til en lille 2
min. tegnefilm, "Geden", og også denne film blev lavet i sort/hvid.
Her ses en
scene fra den lille 2 min. tegnefilm "Geden" fra 1960. Den
oprindelige film er vandskadet, men tegningerne fra denne scene er bevaret, og
animationen kunne derfor rekonstrueres.
Det største af mine
amatør-tegnefilmprojekter var en ca. 4 minutters tegnefilmatisering af det
romerske sagn om "Androkles og Løven", som handler om slaven
Androkles, der på grund af det hårde slaveliv flygter ud i ørkenen. Her finder
han en løve som er såret af en torn i poten. Androkles hjælper løven, og
fjerner tornen fra dens pote. De to bliver gode venner. Imidlertid bliver
Androkles indfanget af soldater, og bliver ført tilbage til sin herre.
Androkles bliver som straf dømt til at blive kastet for løverne, og da dette
sker, møder han sin løveven, og de bliver genforenet i glæde. Androkles bliver
benådet, fordi han "besejrede" løven. Filmen var fuldanimeret i
en naivistisk tegnestil, som var hurtig og uforpligtende at arbejde med.
Scenebilleder
fra min ca. 4 min. lange tegnefilmversion af "Androkles og Løven" fra
1961.
Den oprindelige film er desværre vandskadet, men tegningerne er bevaret, og
derfor kunne disse ovenstående scenebilleder og animationer rekonstrueres.
Efter realeksamen kom
jeg i tømrerlære med henblik på en uddannelse som arkitekt, men der var to
andre ting som interesserede mig mere. Tegnefilm og musik, og tegnefilmen
skulle blive mit levebrød, mens musikken blev en meget væsentlig hobby. På
grund af drømmen om en karriere med tegnefilm, hoppede jeg i 1962 fra min
tømrer-læreplads, hvorefter jeg kontaktede Ib Steinaa på Nordisk Tegnefilm i
håbet om at blive antaget som elev. Der blev aftalt et møde, og med hjælp fra
de små 8 mm amatør-tegnefilm fik jeg en elevplads, som jeg påbegyndte 1 nov.
1962. Elevlønnen var 150,- kr. om måneden.
1962-1964. Elev på Nordisk Tegnefilm som var en underafdeling af
Nordisk Film, og der var ansat 16 personer i Nordisk Tegnefilm. Ib Steinaa var
kunstnerisk leder og instruktør, og hans kone Kirsten Steinaa var
produktionsleder, økonomi- og personalechef. Der var ansat 3 animatorer:
Walther Lehmann, Flemming Jensen og Harry Rasmussen. En tekstmand ved navn
Helge Christiansen. En designer, Ulla Grau. 3 animatorelever, Anton Fredsø som
blev udlært kort tid efter min ansættelse, Eric Møller og mig. 4 piger tog sig
af cell. arbejdet: Annalise Andersen, Eva ?, Lisbeth Jensen og Anette Lorenzen.
En trickfotograf: Poul Dupont, og en fotografassistent: Hasse Christensen. Jeg
blev sat til at lave animationsøvelser, og ind imellem blev jeg også brugt i
produktionen, enten som mellemtegner eller farvelægger. Og sidst i min elevtid
fik jeg også opgaver af mere selvstændig karakter. Sommeren 1963 var en travl
periode i Nordisk Tegnefilm, for her skulle kort-tegnefilmen "Han hun og
pengene" færdiggøres. Hele personalet blev sat på overarbejde sommeren
igennem, og jeg deltog med forskellige funktioner i produktionen. Jeg var
mellemtegner, farvelægger og også animator på nogle enkelte scener. Blandt
andet animerede jeg nogle scener med pengesedler som hvirvlede gennem luften.
Teknikken bag
tegnefilmproduktionen havde min store interesse. I min fritid eksperimenterede
jeg blandt andet med stereoskopisk tegnefilm, og jeg indkøbte til formålet en
gammel 16 mm filmfremviser, som havde et akseludtag der roterede een gang pr. 2
billeders fremvisning. Jeg forlængede denne aksel, og på den monterede jeg to "vinger"
af sort pap med en afstand som svarede til øjenafstanden. Vingerne var monteret
modsat i forhold til hinanden, og når man kiggede igennem de roterende vinger,
blev der lukket for hvert andet billede for skiftevis højre og venstre øje (se
illustrationen). Derefter lavede jeg en enkel stereoskopisk animation af en
"meteorsværm" som kommer svævende imod beskueren. Animationen blev
fotograferet således at hver andet billede på filmstrimlen skulle ses af
venstre øje, og hvert andet af højre øje. Jeg fotograferede animationen,
fremkaldte filmstrimlen og kørte den på den specielle fremviser. Stor var
begejstringen da jeg så "meteorstenene" komme flyvende imod mig. Det
virkede, men det var kun et eksperiment, som ikke havde nogen som helst
praktisk betydning, idet der kun var een person ad gangen som kunne opleve den
stereoskopiske effekt.
Illustration
af princippet bag den filmprojektor som jeg ombyggede til mine eksperimenter
med stereoskopisk tegnefilm. Når de sorte 'vinger' roterer, vil de lukke for
hvert andet billede for skiftevis højre og venstre øje.
Rekonstruktion
af den oprindelige animation fra 1964. Den stereoskopiske effekt kan opleves
ved at kigge "på kryds", således at højre øje ser på det venstre
billede, og omvendt.
(Det kan være en hjælp at holde en finger oppe mellem computerskærmen og næsen.
Kig på fingeren, alt imens du flytter den frem og tilbage, indtil de to
billeder smelter sammen til eet.)
I sommeren 1964 blev jeg indkaldt som
soldat, og måtte derfor stoppe på Nordisk Tegnefilm, og da jeg sagde farvel til
Ib Steinaa, blev jeg ved samme lejlighed erklæret for udlært.
1964-1966. Soldat, Højskoleophold,
udenlandsrejser og forskellige små job.
I 1966 overvejede jeg at
finde andet erhverv, men tegnefilmen trak stadig i mig, så derfor undersøgte
jeg mulighederne i branchen. Der var 3 filmselskaber i Danmark som producerede
tegnefilm på det tidspunkt: Nordisk
Tegnefilm, hvor jeg havde været elev, Bent Barfod Film i Hellerup, og Hamberg
& Beckendorff, som netop havde skiftet navn til Spectrum Film Studio. Jeg
havde hørt at Nordisk Tegnefilm var ved at lukke, så der ville jeg ikke søge
tilbage. Jeg nåede aldrig at overveje Bent Barfod, for jeg havde hørt at
Spectrum Film manglede arbejdskraft, så der ville jeg prøve lykken.
1966-1970.
Spectrum Film Studio. Uopfordret søgte jeg
ansættelse i Spectrum Film i Ryesgade på Østerbro. Det viste sig ganske rigtigt
at der var behov for en mand mere. Jeg kom til ansættelsessamtale hos Børge
Hamberg, som var chef for tegnestuen, og han så mine medbragte tegninger og
linetests fra tiden hos Nordisk Tegnefilm. Jeg blev ansat i okt. 1966, med en
månedsløn på 1900 kr.
Animationstegninger
fra nogen af de øvelser jeg udførte i min elevtid på Nordisk Tegnefilm i 1963,
og som sammen med en rulle med ca. 60 meter 16 mm skitsefilm (linetest) hjalp
mig til ansættelse hos Spectrum Film i 1966.
Tegnestilen på ovenstående animationstegninger er tydeligvis påvirket af Ib
Steinaa og Nordisk Tegnefilm.
Spectrum Film
producerede kortfilm og reklamefilm både som tegnefilm og realfilm. Firmaets
ejere var Børge Hamberg og Leif Beckendorff . Børge Hamberg var som sagt leder
af tegnefilmafdelingen, og han var pioner i dansk tegnefilm idet han var én af
de ledende kræfter i ”Fyrtøjet”, den første danske lang-tegnefilm fra 1946.
Leif Beckendorff var tidligere fotograf og lydmand, og han var økonomisk
direktør i firmaet. Hamberg og Beckendorff kendte hinanden fra Bent Barfod
Film, hvor de begge havde været ansat. I Spectrum Film var der desuden ansat en
pige, Lis, til cell. arbejde, og et antal skiftende kontordamer. Jeg blev
kastet ud i den ene opgave efter den anden, og eftersom firmaet var så lille og
havde så få ansatte, måtte jeg påtage mig alle produktionsforløbets opgaver,
lige fra kundekontakt, idé, storyboard, over animation til fotografering og
klipning. Det var her i firmaet jeg lærte tegnefilmhåndværket til bunds, og jeg
anså Børge Hamberg for en fremragende og meget behagelig leder af tegnestuen.
Her står
jeg ved trickkameraet i Spectrum Film 1968.
Et halvt årstid efter min
ansættelse, blev Flemming Jensen ansat. Han blev faktisk ansat til dels på min
anbefaling, idet jeg blev spurgt til råds af Leif Beckendorff. Flemming var
animator i Nordisk Tegnefilm mens jeg var elev, og jeg havde stor respekt for
hans evner som tegner og animator. Han blev fritstillet da Nordisk Tegnefilm
lukkede. Ib Steinaa startede sit eget firma efter Nordisk Tegnefilms lukning.
Lis skulle giftes, og
tog i 1967 sin afsked. Birgit Bennedbæk, som netop havde afsluttet en
tegneruddannelse på Kunsthåndværkerskolen, blev herefter ansat som tegner med
ansvar for cell. arbejdet.
Leif Beckendorff og
Børge Hamberg var meget forskellige af personlighed, og de kom tit i voldsomme
diskussioner om firmaets drift. Det endte med at Beckendorff købte Hamberg ud,
og det satte Børge Hamberg i stand til at købe et rækkehus, og han var meget
glad for sin nye status som ansat i firmaet med fast løn (4.500 kr. mdl.)
For mig blev det til
nogle gode og lærerige år med mange udfordringer i et behageligt arbejdsmiljø,
og jeg anser denne tid i Spectrum Film for min virkelige læretid. Her lærte jeg
at styre en produktion fra start til slut, hvorimod jeg i Nordisk Tegnefilm
”kun” lærte animationshåndværket. Foruden tegnefilm producerede Spectrum Film
også reklamefilm, industrifilm og kortfilm, og mange freelance filmfolk var i
perioder tilknyttet firmaet, og der var
ofte stor aktivitet i det lille filmselskab. Af filmfolk som i perioder havde
sin daglige gang i Spectrum Film, var lydmand og instruktør Ole Askmann,
instruktør Hans Henrik Jørgensen, filmfotograferne Rolf Rønne, Michael Salomon
og Peter Roos og mange andre. Kunstmaleren og filminstruktøren Helge Ernst
lavede en kortfilm, ”Opbrud”, med grafikeren Palle Nielsens kunst. Det var en
ikonografisk film, og jeg var trickfotograf på filmen, og havde derfor et tæt
samarbejde med Helge Ernst. Børge Hamberg og Birgit Bennedbæk lavede en
animeret kortfilm med maleren og grafikeren Mogens Zielers tegninger:
”Multityder”.
I perioder hvor der ikke var så meget gang i tegnefilmproduktionen, gik jeg ind som assistent ved de øvrige filmproduktioner.
Den 8 marts 1968 blev jeg gift med Britta. Vi havde fået en lille lejlighed
i Møllegade nr. 24 på Nørrebro. Den 15 august fik vi vores første søn, Rasmus.
I en periode i 1969 var
det svært at skaffe tegnefilmopgaver til Spectrum Film, og Flemming Jensen blev
sagt op. Han startede herefter som selvstændig fra sin lejlighed i
Livjægergade. Senere lejede han et butikslokale i Ryesgade, og herfra startede
han firmaet Tegnefilm I/S sammen med Harry Rasmussen. Firmaet skiftede senere
navn til Anima Film. Jeg fortsatte imidlertid som ansat i Spectrum Film, men
havde en drøm om på et tidspunkt også at forsøge mig som selvstændig
tegnefilmproducent.
Tegneren og grafikeren Ib
Antoni, som bl. a. var kendt for sine Cirkus Benneweis plakater, havde sin gang
i Spectrum Film i en periode da Holland havde indført reklamer i TV. Ib Antoni
havde lavet ide og design til nogle små reklamefilm, ”Joris Driepinter”, som
opfordrede børn til at drikke 3 glas mælk om dagen. Flemming Jensen lavede de
tre første film som var i sort/hvid, og da Flemming stoppede i firmaet, lavede
jeg de næste 2 film, som var i farver. Det var planen at der skulle laves en
hel serie ”Joris Driepinter” film, og Tegnefilm I/S lavede også et par stykker,
men det fik en pludselig ende, da Ib Antoni på tragisk vis omkom ved branden på
Hotel Hafnia i 1973.
I 1969 søgte Birgit
Bennedbæk væk fra Spectrum Film. Hun blev afløst af en tegner ved navn Winni, som var ansat i firmaet i ca. 1 år,
hvorefter hun søgte tilbage til det firma hun kom fra. Børge Hamberg kontaktede
herefter Birgit, for at tilbyde hende genansættelse i Spectrum Film, og til
hans store glæde, tog hun imod tilbudet. Kort før hun skulle starte igen, blev
Børge Hamberg syg. Han følte sig dårlig, og gik hjem fra arbejdet. Han var
sygemeldt et par dage, og en forårsformiddag i april fik vi i Spectrum Film den
chokerende og triste meddelelse at Børge Hamberg var afgået ved døden. Det kom
fuldstændig bag på os, for vi var ikke klar over at han faktisk havde været
meget syg. Godt nok havde han haft en del sygefravær samme forår, og var ofte
gået tidligt hjem fra arbejdet grundet maveproblemer. Men at det var kræft,
anede vi ikke. Den direkte dødsårsag var en tilstødende blodprop. Børge Hamberg
døde d. 27 april 1970 i en alder af kun 50 år.
Det var et stort tab for
Spectrum Film, og et stort savn for mig og de øvrige ansatte som havde så tæt
kontakt til Børge Hamberg. Han var et dejligt menneske. Han elskede at
fortælle, dels om sit arbejde med tegnefilmproduktion, hvor ikke mindst tiden
med ”Fyrtøjet” spillede en stor rolle. Desuden fortalte han med stor entusiasme
om sin store lidenskab: Martinus kosmologi.
Spectrum Film blev aldrig
så attraktiv som arbejdsplads for mig efter Børge Hambergs død, og i slutningen
af 1970 valgte jeg at blive freelance. Jeg afsluttede mit ansættelsesforhold og
sagde farvel til en fast månedsløn på 2200 kr.
1970. JAKOB KOCH tegnefilm – (JK
tegnefilm). Jeg startede som selvstændig d. 1. oktober 1970 i en
erhvervslejlighed på Nørrebrogade 116. I starten havde jeg indgået en
fast-freelance-aftale med Leif Beckendorff for Spectrum Film, og jeg fik de
fleste opgaver herfra, men efterhånden valgte kunderne at kontakte mig direkte.
Faktureringen af de forskellige opgaver gik iflg. den indgåede aftale igennem
Spectrum Film. Min fordel ved denne aftale, var, at jeg havde fri adgang til
firmaets trickborde, og at Spectrum Film dækkede div. omkostninger, primært til
cell.arbejdet, som Birgit Bennedbæk fortsat udførte. Hun følte sig dog meget
alene, og valgte efter kort tid at tage sin afsked. Hun valgte herefter at
uddanne sig til pædagog. Efter et par år solgte Leif Beckendorff firmaet til
reklamebureauet ’Laura’, og jeg blev dermed frigjort fra aftalen.
Arbejdsopgaverne i JK
tegnefilm var stort set af samme karakter som i Spectrum Film: reklamefilm,
industrifilm, kortfilm, sekvenser til kortfilm, filmtekster, trickfilm og
kameraarbejde. Jeg var vant til at være ene ansvarlig for produktionen, så det
faldt mig meget naturligt at være helt alene i mit eget een mands firma. Det
største problem var, at jeg ikke havde noget trickkamera, så jeg måtte i
starten leje mig ind forskellige steder. Jeg fik dog hurtigt anskaffet mig
noget brugeligt kameraudstyr. Det første kamera jeg anskaffede mig, var et 35mm
Pathe kamera som var ombygget til enkeltbilledoptagelse. Jeg købte det af Leif
Beckendorff for en symbolsk pris. Jeg tror det var 200,- kr. Beckendorff havde
sprøjtemalet kameraet himmelblåt. Jeg ved ikke hvorfor. Måske fordi det skulle
se smart og dekorativt ud på en hylde i hans kontor. Det kunne i hvert fald
ligne ham. Et kamera skal være sort – synes jeg. Ikke mindst et trickkamera som
ikke må reflektere lys, så derfor brugte jeg tid og kræfter på at
rense og male kameraet matsort. Jeg fik sat det i stand, og lavede
eksponeringsprøver på det. Resultaterne var tilfredsstillende, og jeg kunne nu
bruge kameraet i min produktion.
Den 13 juni 1971 fik
Britta og jeg vores anden søn, Jeppe. Vi følte stærk trang til at flytte på
landet, og i maj måned 1972 flyttede vi til et lejet skovløberhus i Vemmetofte
mellem Karise og Fakse Ladeplads. Vi var dog ikke flyttet længere væk fra
København end at jeg kunne køre dertil i bil på under en time. Det var i
sandhed en forandring at flytte fra Nørrebros Runddel til en skov i Vemmetofte.
Herfra drev jeg min virksomhed de næste 5 år.
Centralfilm i Oslo havde
jeg i min tid i Spectrum Film oparbejdet et godt samarbejde med. Allerede det
første år jeg var i Spectrum Film, overvejede Beckendorff at opbygge er filial
i Oslo med mig som leder. Jeg var med på ideén, som dog aldrig blev gennemført.
Da jeg blev selvstændig, blev Centralfilm i flere år min største og mest
stabile kunde.
I 1976 lavede jeg en film om regionalplanlægningen
i Storstrøms Amt, og den gav penge til udbetalingen til vores eget hus. I april
1977 flyttede vi til vores nyindkøbte hus på Østerskovvej 13, som ligger
imellem Karise og Dalby, og der har vi boet
lige siden.
Gennem min gode kunde,
Centralfilm i Oslo, fik jeg kontakt til en norsk jente, Kine Aune, som havde
skrevet manuskript til en kort-tegnefilm: ”Kjennføtterleken”, og da det
lykkedes at få produktionsstøtte gik vi i 1977 i gang med arbejdet. Hun havde
store ambitioner, men pengene var små. Jeg brugte mange kræfter på at holde
projektet nede på et niveau som passede til økonomien, og der blev konstant
skåret ned på idéerne som flød frit fra Kine Aune. Filmen var lang tid
undervejs, og blev først færdig i 1981. Jeg måtte affinde sig med et ganske
stort underskud. Det var Kine Aunes første arbejde med tegnefilmproduktion, men
hun har siden manifesteret sig som en produktiv tegnefilm- og film-instruktør i
Norge.
Scenebillede fra "Kjennføtterleken",
som behandlede det for tegnefilm usædvanlige emne, at have et fysisk handicap.
© 1981 Kine Aune og Jakob Koch.
Selvportræt som jeg brugte som julehilsen
til kunderne.- © 1980 Jakob Koch.
I
1981 lavede jeg 6 TV- OPS- spots for Minerva Film: ”Spar på energien –
lyt til din energist”.
”Energisten”- © 1981 Jakob Koch og Minerva
Film
I 1982 købte jeg det selv
samme 35mm Crass kamera, som jeg havde arbejdet med i Spectrum Film. Kamera
blev hurtigt mit primære levebrød, for efterhånden specialiserede jeg mig mere
og mere som trickfotograf, og det gav en hel del arbejde.
Jannik Hastrup fra Dansk Tegnefilm
Kompagni hyrede mig som fotograf på langtegnefilmen ”Samson og Sally” fra okt.
1982 til juni 84. Det var en filmatisering af Bent Hallers bog: ”Hvalernes
sang”.
I marts 83 blev jeg hyret af Jakob
Stegelmann som trickfotograf på
langtegnefilmen ”Valhalla”. Det var et meget ambitiøst projekt, og
produktionsforløbet var meget turbulent. ”Valhalla” blev iværksat af Jakob
Stegelmann, Jeff Varab og Jørgen Klubien, på basis af Peter Madsens tegneserie
af samme navn. Jeff og Jørgen havde arbejdet som animatorer i Disney studierne,
og ambitionen var at lave en tegnefilm som kunne måle sig med Disneys film.
Jørgen Klubien sprang imidlertid fra inden filmen kom rigtigt i produktion, og
senere fulgte både Jakob Stegelmann og Jeff Varab efter. Filmen blev, efter en
masse problemer, produceret færdig, men jeg var kun med i den optimistiske og
forventningsfulde startfase, hvor produktionsselskabet, som på det tidspunkt
hed ”Asgård Film”, holdt til i Nansensgade. Da de købte deres eget trickkamera
og trickbord, var min rolle som fotograf
udspillet, eftersom jeg ikke ville fastansættes og køre til København
hver dag, og dermed svigte mine øvrige kunder. Samarbejdet med Asgård Film
stoppede i dec. 83. Jeg har fotograferet ca. 12 minutter i begyndelsen af
filmen, her iblandt den lange frise som indleder filmen. Den blev tegnet af Peter Madsen på en
5 meter lang papirrulle, og den blev fotograferet i enkeltbilleder. Det var før
computerens indtog i tegnefilm-produktionen. Af ren og skær forglemmelse fra Swan Films side, fik jeg ingen
credit på filmens sluttekster.
Mit trickbord sat op til en
multiplanoptagelse i 5 planer til en scene i starten af "Valhalla".
Foto: © 1983 Jakob Koch.
”Valhalla” projektet
tiltrak en masse unge mennesker som ville lave tegnefilm, og der blev etableret
en tegnefilmskole hvor der blev uddannet en masse animatorer og farvelæggere.
Mange af dem fortsatte i branchen efter ”Valhalla”, og det betød en forøget
konkurrence for os som var aktive før Valhalla.
Jeg fortsatte
aktiviteterne i mit eget firma, og plejede mine trofaste kunder efter bedste
evne. Bl. andet lavede jeg fra april til juni 84 en reklametegnefilm ”Yoggi”
til Norge. Filmen modtog en pris ved en reklamefilmfestival i New York, og den
modtog et diplom ved tegnefilmfestivalen i Anneci.
Reklametegnefilmen ”Yoggi”. © 1984 Jakob
Koch og Photon A/S (se filmen ved at klikke på billedet)
I oktober 1984 blev jeg hyret af Per Lygum som
trickfotograf til den kendte ”Tuborg Julebryg” reklamefilm, som har kørt i
biografer og TV hvert år siden. Per Lygum mødte frem hos mig sent på
eftermiddagen dagen før deadline for aflevering af arbejdskopien. Han havde
medbragt alle nødvendige tegninger og cells til reklamefilmen, med de var ikke
færdig-farvelagt. Han fik anvist et arbejdsbord, hvor han kunne lave det sidste
farvelægningsarbejde. Alt imens gik jeg i gang med fotograferingen, som dog
blev afbrudt på grund af ventetiderne, mens de farvelagte cells tørrede.
Arbejdet blev afsluttet tidligt den efterfølgende morgen.
Se Tuborg Julebryg på YouTube.
Fra marts 86 til oktober
87 arbejdede jeg som trickfotograf og animator på Jannik Hastrups anden lange
tegnefilm: ”Strit og Stumme”. Georges Stoyanoff animerede figuren ”Stumme”, men i en periode hvor Georges vor
forhindret, blev han afløst af mig, som animerede flere scener med ”Stumme”
Fra maj 89 til sept. 90
arbejdede jeg som trickfotograf på Jannik Hastrups tredje lange tegnefilm:
”Fuglekrigen”, og desuden var jeg på samme film mellemtegner for Harry
Rasmussen, som animerede musen Ingolf.
Fra maj 89 arbejdede jeg
i et årstid som animator på den svenske langtegnefilm ”Kalle Stopp och Grodan
Boll – på svindlande eventyr”. Arbejdsindsatsen blev desværre ikke så effektiv
som ønsket, på grund af det samtidige arbejde som fotograf på ”Fuglekrigen”. Af
samme grund videregav jeg animeringsarbejdet til flere af scenerne fra ”Kalle
Stropp og Grodan Boll” til Harry Rasmussen.
I marts 93 blev vores
yngste søn, Jeppe, dræbt i en trafikulykke. Han blev 21 år gammel. Det kom til
at betyde at jeg prioriterede andre ting i livet højere end det at lave
tegnefilm. Der var andre og vigtigere ting at bruge tiden på, så jeg opsøgte
ikke arbejde, og jeg begyndte at sige nej til opgaver som ikke interesserede
mig. Jeg brugte megen tid på at skrive et filmmanuskript om vores søns liv og
død. Filmen blev dog aldrig lavet, men det var en fin sorgterapi.
Fra april 94 til sept. 94
arbejdede jeg som trickfotograf på Jannik Hastrups fjerde lange tegnefilm:
”Aberne og det hemmelige våben”.
I løbet af de næste 5-6
år gled jeg stille og roligt i baggrunden i tegnefilm-branchen.
Tegnefilmproduktion på computer, og de nye tegnefilmproduktionsselskaber som
opstod i kølvandet af ”Valhalla”, specielt A-Film, udgjorde en konkurrence, som
jeg hverken kunne eller ville hamle op med. Der blev længere og længere mellem
opgaverne. Jeg brugte mindre tid på tegnefilm og mere på musik. Jeg har spillet
violin fra 12 års alderen, og har dyrket mange musik genre, primært klassisk og
jazz, men da vi flyttede på landet i 1972, stiftede jeg bekendtskab med den
danske folklore – spillemandsmusikken – og har dyrket den lige siden. Jeg
spiller sammen med min kone, Britta, som spiller harmonika. Vi er spillemænd,
og har spillet i flere folkedanserforeninger i det sydsjællandske, og vi har
deltaget i stævner og festivaler rundt omkring i ind- og udland. Desuden har
jeg fungeret jeg som spillemandsinstruktør på diverse kurser.
Selvportræt.- © 1998 Jakob Koch.
Jeg arbejder fortsat med tegnefilm,
men arbejdet har skiftet karakter. Trickbordet og Crass kameraet er gået på
pension, og computeren har taget over. Jeg føler mig stærkt inspireret af de
muligheder computeren giver, og det har resulteret i flere småproduktioner på hobby basis.
Det startede med at jeg hjalp Harry Rasmussen med
at færdiggøre en 6 minutters tegnefilm over H.C.Andersens eventyr ”Det er
ganske vist!”, som har været over 33 år undervejs. Filmen blev produceret på
computer, og blev færdig i foråret 2006.
Jakob Koch ved computeren. - © 2005 Jakob
Koch.
Arbejdet med computeren
har inspireret mig så meget, at jeg har påtaget sig være webmaster for Harry
Rasmussen på 2 hjemmesider: Tegnefilmhistorie.dk og Livets Eventyr.dk. Desuden
har jeg min egen hjemmeside: Androkles.dk
Jeg har været i
tegnefilmbranchen i over 40 år, heraf 35 år som selvstændig. Jeg har haft ca.
850 opgaver af forskellig karakter, specielt som underleverandør af
reklametegnefilm, tegnede sekvenser til kortfilm og diverse trickfotografiske
opgaver.
Da jeg i 2005 fyldte 60 år, lukkede jeg mit firma
JK tegnefilm.
Filmografi for Jakob Koch:
Tegnefilmsekvenser til kortfilm (listen
ukomplet):
Focus på sundheden (1971) Disamatic (1972) Niro Atomizer (1973) ETA (1973) Fællestrafik (1974) Braatens flysikkerhet
(1977) Departementet (1977) Regionplanlægning i Storstrøms Amt
(1977) Velbekomme
(1978) Disamatic (1978) LO (1979) DFDS Jombo Coaster (1979)
Kiroproktik (1980) Betong
i vei (1980) Kreditforeningen (1980) Førstehjælp ved hjertestop
(1981) Trafikstøj i Københavns Kommune (1981) Sikker på motorcykel
(1981) Rør dig mere (1982) De danske oste (1983) Klim-Borden
(1984) Metal (1984) Det moderne maleri (1986) Tidevand (1986)
Atomfysik og virkelighed (1986) Peter Faber (1988) Kvantefysikkens
lære (1989) Teorien om alting (1997)
Ikonografiske kortfilm:
Det Moderne Maleri Impressionisme (1973) Det Moderne Maleri
Expressionisme (1973) Det Moderne Maleri Surrealisme (1973) Skak (4
film. 1977)
Korte tegnefilm:
Kjennføtterleken (1981. Anim. Foto. Produktion) En god dag at gø (1998.
Foto.) Tirsdag morgen (1998. Foto.) Det er ganske vist! (2006.
Computer. Lyd. Produktion)
Lange tegnefilm:
Valhalla (1983. Foto.) Samson og Sally (1984. Foto.) Strit og
Stumme (1987. Foto. Anim.) Fuglekrigen (1990. Foto.) Kalle Stropp
og Grodan Boll (1991. Anim.) Aberne og det hemmelige våben (1994. Foto.)
Reklametegnefilm (listen ukomplet):
Peanøtt rull (1973) Soft & Dri (1973) Sparebanken (1973)
Malkyl (1973) Bokklubben (1974) Kreditbanken (1978)
Bokklubben (1978) Frisko (1979) Anthon Berg (1980)
Krone kaffe (1981) Norges Røde Kors (1982) Hellesen (1984)
YOGGI (1984) DANO (3 stk. 1985) Yoghurt "snork"
(1985) Yoghurt "klokke" (1985) 3x34 (1988) Sun cola (1988) Chrunch (1988) Danefrost (1989)
Håndværksbageren (1989) Albani (1989) Håndværksbageren
præmiebrød (1990) Kvickly Solstik (1992) Danefrost (1991)
Totalkredit (1991) Dagli´ Brugsen (1991) Kvickly Solstik
(1992) FUN(1993) Vandfaldet (1996)
TV-spots (listen ukomplet):
Bedriftssundhedstjeneste (1979. Anim. Foto.) Dyrtidsfond (1980. Anim.
Foto.) Balancekunst (1980. Foto.) Energisten (6 stk. 1981. Anim.
Foto.) Posttakst (1982. Anim. Foto.) Hold hjertet ungt (1984. Anim.
Foto.)
_______________